3 metoder för direkt marknadsföring mot dina kunder
Det finns flera kanaler som du kan använda dig av då du ska marknadsföra dina produkter mot potentiella kunder men det finns få, effektiva marknadsföringskanaler om du snabbt vill nå ut direkt till kunderna. Med direkt marknadsföring når du ut till kunder eller personer som redan visat ett intresse för företagets produkter, vilket gör att frekvensen av avslutade affärer blir större.
Bland de metoder som du kan använda dig av för att direkt nå ut till dina kunder är de vanligaste att ringa upp kunden, marknadsföring genom sms eller skicka e-postmeddelande. Nedan kan du läsa mer om de olika metodernas för och nackdelar då du ska marknadsföra företagets produkter mot dina kunder.
Marknadsföring genom telefon
En vanlig marknadsföringsmetod när du vill nå ut direkt till kunder är att kontakta kunder per telefon med dina erbjudanden. Fördelen med denna metod är att du får möjlighet att direkt komma i kontakt med kunder för att presentera produkter. Dock är nackdelarna väldigt många vilket gör denna metod relativt ineffektiv. Dels är det få som svarar eller har tid att prata då du ringer upp dessa. Dessutom kanske ett samtal stör kunden i sitt arbete vilket kan få motsatt effekt och istället skapa irritation.
Marknadsföring genom sms
Med direkt sms-marknadsföring med t ex Hellosms når man ut till ett stort antal kunder med ett enda smsmeddelande. Fördelen med sms är att man inte stör sin kund i arbetet, som vid samtal. Andra fördelar är att hela 95 % av mottagarna läser sms:et inom några minuter. Det finns massor av fler fördelar att använda sms när man vill nå ut med direkt marknadsföring mot kunder och få om ens några nackdelar.
Marknadsföring genom e-post
Med e-post kan du också direkt nå ut till en större grupp kunder samtidigt. Du kan också lägga med länkar till hemsidor där kunder kan få mer information. Fördelen med e-post är att det inte kräver mycket tid utan man når ut till många kunder med ett e-postmeddelande. Nackdelen med e-post är att få läser dessa direkt och ofta raderar meddelanden olästa.